سلام

در مطلب قبلی عرض شد که شما در اینترنت نمی تونید مخفی باشید و کارهاتون رو طوری انجام بدید که کسی نفهمه چکار کردید !

افرادی که می تونن فعالیت های شما رو در فضای مجازی ببینن رو میشه به چند دسته تقسیم بندی کرد :

1 - شرکتی که به شما اینترنت میده

با وجود این که می تونن از برخی فعالیت های شما سر دربیارن ، ولی از لحاظ قانونی حق استفاده از اون اطلاعات رو ندارن . مگر این که شما فرد خاصی باشید و یکی از کارمندان اون شرکت که به اطلاعات دسترسی داره بدون اطلاع مدیران اون شرکت بخواد از شما سوء استفاده شخصی بکنه .

فرض کنیم شما از یه خانواده ی ثروتمند و معروف هستید ، پدر و مادر تون مشاغل دولتی یا حکومتی داشته باشن ، پدرتون نظامیه ، پدرتون در فلان طرح ملی مشارکت داره و ... .

اگه شما مثلا وارد فلان سایت بد شدید ، یا عکس های بد رو دریافت کردید و برای دیگران ارسال کردید و ... ، خلاصه هر کاری که یه بهانه برای سوء استفاده از شما دست کسی بده ، در این صورت ممکنه طرف بیاد بگه اگه فلان کار رو برام نکنی ، به پدرت میگم چکار کردی ، یا میگه اطلاعاتت رو پخش می کنم تا آبروی خودت و خانوادت بره .

2 - پلیس فتا

تا وقتی خلافی نکردید و به کسی آسیب نرسوندید و از شما شکایتی نشده ، پلیس فتا هم علاقه ای به رصد شما نداره . پلیس فتا هم مثل کلانتری محله تون عمل می کنه . کاری با شما نداره . ولی اگه خلافی مرتکب شدید اون وقت می تونن کل سابقه ی شما رو دربیارن و از اون برای اثبات خلافی که کردید استفاده کنن .

3 - هکرها

هکرها نابغه های دنیای رایانه و اینترنت هستند . هکرها به چند دسته تقسیم میشن .

هکرهای کلاه سفید :

آدم های خوبی هستند و به شما میگن چکار کنید که دیگران نتونن در فضای مجازی از شما سوء استفاده کنن .

هکرهای کلاه صورتی :

اینا هوش چندانی ندارن و از نرم افزار ها و امکاناتی که خریداری کردند برای نفوذ در رایانه یا گوشی شما استفاده می کنن .

هکرهای کلاه خاکستری :

اینا تکلیفشون با خودشون مشخص نیست ! گاهی خوبن و گاهی بد .

هکرهای کلاه سیاه :

اینا خیلی خطرناکن ، فقط می خوان خرابکاری کنن و بقیه رو به دردسر بندازن . روش های مختلفی هم دارن . بعضی از روش هاشون رو شده و بعضی دیگه هنوز رو نشده !

پس باید مواظب این دسته از هکرها باشید . حالا چطوری در رایانه یا گوشی شما نفوذ می کنن رو در آینده براتون میگم .

4 - صاحبان فیلترشکن ها

برخی از سایت ها توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بسته شدند . یه عده دیگه اومدن امکاناتی فراهم کردند که بشه این سایت های بسته شده رو دید .

به صراحت میشه گفت شما با هکرها روبرو هستید !!! وقتی گوشی یا رایانه ی شما به اون ابزارها وصل میشه ، کل اطلاعات گوشی یا رایانه شما رو هواست ! یعنی شما از این ور اون سایت های بسته شده رو دارید می بینید و از اون طرف اونا این امکان رو دارند که رایانه یا گوشی شما رو بررسی کنن . این جاست که باید بگیم ، گربه محض رضای خدا موش نمیگیره !

در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه افراد مختلفی حضور دارند ، وقتی تشخیص دادند فلان سایت باید بسته بشه یعنی دیدن اطلاعات اون سایت به ضرر بنده و شماست . پس برای این که امنیت اخلاقی و روانی خودمون حفظ بشه باید به دنبال باز کردن اون سایت ها نباشیم .

اگه فیلترشکن دارید همین الان حذفش کنید .

4 - ان اس ای

این سازمان در آمریکا مستقر شده و بعضی از اطلاعات کاربران اینترنت رو به صورت جداگانه ذخیره میکنه . تا در مواقع خاص از اونا استفاده کنه .

میشه گفت هر کسی که وارد اینترنت میشه اونجا یه پرونده داره ! بنده دارم ، شما هم دارید ! اون جا دیگه با پلیس فتا مواجه نیستید که بشه از خلاف شما به خاطر کمی سن یا پادر میونی بزرگترها یا اظهار پشیمانی یا گذشت شاکی و ... چشم پوشی کرد .

اون دشمن ماست و به گرفتن پول رضایت نمیده ! شما رو مجبور به جاسوسی یا بمب گذاری می کنن . شاید بگید این کارها رو نمی کنم . بستگی داره چه اطلاعاتی از شما رو کنن . مثلا خدای نکرده فریب یه شخصی رو خوردید و از خودتون عکس های ... گرفتید و برای یه شخص دیگه ارسال کردید . اونا میگن یا بسته ای که بهت میدیم رو فلان جا میذاری یا اون عکس ها رو منتشر می کنیم ! طوری شما رو در فشار قرار میدن که حرف شون رو گوش کنید .

از این به بعد مواظب رفتارتون در اینترنت باشید .

موفق باشید