چند روز پیش دایی ما که پزشک هستند یه جریانی رو تعریف کردند که هیجان انگیز بود !!! ایشون می گفتند که یه بیماری پوستی در اروپا وجود داره که روی پا ( جای مسح پا ) محل بروز اون هست . مدتی پزشکان اروپایی به دنبال علت بوجود اومدن اون بیماری بودند . در تحقیقاتی که می کنند متوجه میشن که این بیماری در بین مسلمانان وجود نداره !!! اونا در تحقیقاتشون می فهمند که مسلمان ها روزی سه بار همون نقطه از پا رو با دست خیس لمس می کنند یا میشویند . بعد می  فهمند  تنها دلیلی که اروپاییان به این بیماری مبتلا میشن ولی مسلمان ها دچارش نمیشن همین کاری هست که روزانه انجام میدن و ما بهش میگیم وضو !!!

یه تحقیقی هم در اینترنت انجام دادم و به نتیجه ای رسیدم که گفته های دایی ما رو تائید می کرد .
منبع تبیان :

هر چند می توان در بعد نمادین و از دیدگاه زیبایی شناسی ، مسح سر و پا در پایان وضو را سمبلی جسم ، از سر تا پا و از فرق تا قدم به حساب آورد و به عنوان عاملی در یاد آوری پیوسته مسلمانان مبنی بر نظافت تمام بدن تلقی کرد، اما در باره بیماری ها نیز می توان به نکاتی چند توجه نمود .

پاها و سر انسان بر خلاف دست و صورت، از اعضایی هستند که در بخش قابل توجهی از شبانه روز پوشیده هستند، تا حدی که حتی خود نیز معمولا توجه کمی به آنها دارند .(2)

اما امروزه دانش بشر، گروهی از بیماری ها را می شناسد که شروع تظاهرات این بیماری ها از پوست سر و پاهاست، به عنوان مثال برخی بیماری های قارچی پوست از حد فاصل میان شست و دیگر انگشتان پا آغاز می گردد که اتفاقا درست محل این ناحیه، مسح واجب دارد و به همین ترتیب مسح سر نیز می تواند توجه انسان را به آلودگی یا ضایعه عفونی در مو و پوست سر توجه دهد و در نتیجه انسان را برای رفع آن به اقدام وادارد.

در ضمن وجوب مسح سر و پا فرصتی است برای برداشته شدن پوشش پا و سر و در معرض هوا و اکسیژن قرار گرفتن این اعضاء که علاوه بر شادابی پوست، به نوبه خود مانع رشد ارگانیزم های بی هوازی در منافذ پوست خواهد شد.

البته لازم به توجه است که بسیاری از بیماری های پوست (به ویژه عفونت ها) بوسیله غسل های متعدد اعم از واجب و مستحب که شخص نمازگزار در طول زندگی خود به جا می آورد، قابل پیشگیری هستند که برای پرهیز از اطاله کلام تنها به همین اشاره بسنده می کنیم.


موفق باشید