برای دانشجویان و دانش آموزان هیچ راه فراری از درس و امتحان وجود ندارد و همواره در طی دوران تحصیل خود به دنبال روشی برای درس خواندن هستند.

امروز چند مورد از "بهترین روش درس خواندن" را برای شما معرفی می کنیم. می دانیم که هیچ کسی با شنیدن کلمه امتحان خوشحال نمی شود اما تنها راه پشت سرگذاشتن امتحان درس خواندن است. با اعلام خبر امتحان، نزدیک شدن و شروع امتحانات محصلان و دانش آموزان به این موضوع فکر می کنند که چگونه و از کجا شروع به کار کنند. با ما همراه باشید.

چند مورد از بهترین روش درس خواندن:

1 - برنامه ریزی کردن

برنامه ریزی کمک می کند ساعت معینی در روز را به درس خواندن اختصاص بدهید. بدون برنامه ریزی معمولا فرصتی برای درس خواندن پیدا نخواهید کرد. در این روش بهتر است ساعات درس خواندن را روی کاغذ بنوسید و طبق آن عمل کنید. با این کار به درس خواندن به طور منظم عادت خواهید کرد.

2 -  درس خواندن با صدای بلند

در این روش، بعد از خواندن جزوه یا کتاب مورد نظر و دریافت مطلب ومفهوم آن، فردی  را جلوی خود تصور کنید که قرار است به او درس بدهید و با خود شروع به گفتن همان مطالب کنید. با انجام این کار خودتان مطالب را تکرار کرده و هم زمان آنها را می شنوید که این عمل باعث مسلط شدن شما روی مطلب مورد نظر و یاد آوری هر چه بهتر آن می شود.

3 - استفاده از فلش کارت برای کسب نمره بهتر

این روش به یادسپاری و یادآوری هرچه بیشتر مطالب کمک می کند و یک مورد از بهترین روش های درس خواندن محسوب می شود؛ برای این منظور روی کاغذهای کوچکی نکات مهم  و اصلی، کلمات کلیدی و فرمول ها وغیره  را یادداشت کنید.  در هر محیطی که هستید می توانید از فلش کارت ها استفاده کرده و مطالب مهم را مرور و خود را آزمایش کنید.
درس خواندن به صورت گروهی از روش های خوب مطالعه

این روش انگیزه و هدف شما برای درس خواندن بیشتر کرده و نقش مهمی در رفع اشکالات درسی دارد؛ در این روش شما چیزی را از دوستانتان یاد گرفته و آنچه را خودتان بلد هستید به دیگران یاد می دهید بنابراین با کمک همکدیگر بر مشکلات و حجم زیاد درس مورد نظر غالب می شوید؛  این راه برای افرادی که موقع درس خواندن احساس تنهایی می کنند،  بهترین روش درس خواندن خواهد بود.

راهنمای مطالعه را خودتان درست کنید. برای این منظور لیستی تهیه کنید و روی آن نکات مورد توجه و مهم، فرمول، تاریخ ها،کلمات کلیدی و توضیحات را به زبان خودتان بنویسید و با خواندن هر کدام، آن قسمت را روی لیست نشانه گذاری کنید؛  این مورد نیز جز بهترین روش درس خواندن است و در واقع با این روش خودتان را مجبور به خواندن همه مطالب خواهید کرد.

4 - پیش رفتن به صورت پله ای (قدم به قدم جلو رفتن)

در این روش باید ابتدا در مورد موضوع کلی درس و مطلب مورد نظر آگاهی لازم را داشته باشد و سپس به جزئیات مطلب روی آورید. (از کل به جز)

5 - به کارگیری روش حفظ کردن:

برای از بر کردن، موضوع و مطلب مورد نظر را چند بار برای خود روی کاغذ بنویسید این کار در به ذهن سپاری مطالب کمک خواهد کرد یا اینکه می توانید موضوع مورد مطالعه را به چیزهایی که از قبل راجع به آن اطلاعاتی دارید ربط داده و مطلب را به راحتی و بدون فراموشی حفظ کنید.

6 - توجه به وضعیت جسمانی در زمان درس خواندن

زمانی که مغز در شرایط آرام قرار گرفته و خالی از افکار باشد مطالب را به خوبی در یافت خواهد کرد.

خستگی، حواس پرتی، مضطرب و عصبی بودن از توانایی مغز در دریافت مطالب می کاهد در نتیجه تمام کوشش برای به یادسپاری مطلب مورد نظر بیهوده خواهد بود پس یکی دیگر از بهترین روش های درس خواندن این است که ذهن شما در حالت آرامش باشد.

در این مبحث چند مورد از بهترین روش درس خواندن را مطرح کردیم؛  شما می توانید با رعایت نکات از هر کدام این روش ها بسته به انتخاب خود بهره ببرید؛ حضور در کلاس، دوره کردن درس تدریس شده در همان روز، خواب کافی و انتخاب محیط مناسب برای درس خواندن را جدی بگیرید.

منبع : باشگاه خبرنگاران